Voiko Grubin poistaa?

Minulla on vain Manjaro SSD:llä, ja automaattinen kirjautuminen järjestelmään. Onko minulla grub, ja onko se välttämätön. Voiko poistaa ja miten sen tekisin.

Periaatteessa voi poistaa, jos sen korvaa toisella bootloaderilla. Käytännössä ei kannata, liikaa vaivaa mitättömästä hyödystä.

Automaattinen kirjautuminen hoitaa eri asiaa kuin grub. Grub lataa kernelin ja käynnistää koko käyttöjärjestelmän, ja vasta sitten kun järjestelmä on käynnissä, automaattinen kirjautuminen käynnistää työpöytäympäristösi.

Jos Manjaro on asennettu bios/legacy boot-tilassa, niin grubin voi korvata syslinuxilla. Jos se on asennettu uefi-tilassa, grubin voi korvata refindilla, systemd-bootilla tai käyttää Linux-kernel itseään bootloaderina. Nämä ovat laskevassa helppousjärjestyksessä. Mutta joka tapauksessa tarvitset jonkin bootloaderin, muuten järjestelmäei käynnisty ollenkaan.

Minkä takia haluaisit poistaa grubin?

1 Like

Ajattelin että käynnistyminen nopeutuu, ja kun ei muita käynnistettäviä ole koko koneessa, niin olisi täysin turhaa väläyttää tarpeettomia valikoita.

Sillon voi harkita vaihtavansa systemd-boottiin, se on nopeampi ja yksinkertaisempi.

Tämähän minulla jo näkyy olevankin.

Ja ilmeisesti tarkoitat tätä. Miten jos minä nyt sen asennan, onko mahdollisuus palata takaisin tähän nykyiseen, ellei se syystä tai toisesta vastannutkaan odotuksia.

En osa paljon systemd-boot:sta, mutta kun molemmat (grub ja systemd-boot) ovat bootloaderia, pitäisi olla mahdollista.

Kuitenkin minun mielestäni, ei kannata yrittää sitä jos ei ole hyvää ymmärrystä siitä, miten bootloaderit yleisesti toimivat ja tarkemmin miten systemd-boot ja grub toimivat. Aika helposti voit jaada ilman boottaavaa konetta.

Pääsee kyllä. Tuo pelkkä paketin asentaminen ei vielä ota sitä käyttöön, siihen tarvitaan vielä kertaluontoinen ajokomento. Grub jää sinne vielä taustalle, mutta se ei hidasta boottia kun sitä ei ajeta.

Kun olet asentanut paketin systemd-boot-manager, aja komento

sudo sdboot-manage setup

Jos ei tule erroreita niin sen pitäisi toimia nätisti seuraavalla käynnistyksellä. Jos ei toimi, niin saattaa joutua säätämään boot orderia efibootmgr komennolla. Ja jos ei toimi niin grub boottaa järjestelmän normaalisti.

2 Likes

Hei, kiitos! Sinun avulla huomasin, että systemd-boot on pääsaantoisesti UEFIlle, joten se voi toimia grubin rinnalla. Hyvää tietää!

1 Like

Hiukan jännittää, miten tässä käy. Palaan asiaan tuonnempana. Kiitokset myös cfinnberg :lle.

Tein testiin ihan oman SSD asennuksen Manjarosta. Kaikki meni erittäin hyvin. Loppu tulos oli ettei odotettua käynnistymisen nopeutumista tapahtunut. Jos eroja on, niiden havaitsemiseen tarvitaan koneellista ajanottoa.

Kiitoksia osanotosta jokaiselle, hautaan tämän projektin tähän.