Vanhojen pakettien poistamisen oikeaa menettelytapaa etsimässä

Ubuntun puolella olen käyttänyt näitä 2 komentoa usein: 1.) sudo apt update && sudo apt upgrade sekä 2.) sudo apt autoremove. Joskus Pääte itse kehottaa poistamaan vanhoja ajamalla autoremove:n.

Nyt minulla on hakusessa, miten ajaa samat komennot Manjaron puolella. Olen yrittänyt tutkailla mm. Manjaro User Guide:n ja pacman/Tips and tricks - ArchWiki ohjeita. Ehkä jotain olen oppinutkin, mutta tuo autoremove - kohta ei ole vielä selvä: Guiden ohje, että aja ensin pacman -Qdt ja sitten sudo pacman -Rs $(pacman -Qdtq) johtivat tilanteeseen poistaa samalla myös käytössä olevia paketteja, kts. kuva, jossa 43 poistettavaa pkt, mutta pacman sanoo, että niistä 4 pkt on vielä käytössä, joten en tehnyt mitään, vaan otin tämän kuvan ja poistuin.

Huom. Eka komento pacman -Qdt listasi 19 poistettaa paketteja, joista ensimmäinen autoconf-2.69-7 oli tämän toisen komennon listassa sijalla 25.

Jotta välttyisi poistamasta käytössä olevia paketteja, niin - erään Forum keskustelun ohjeen mukaan - toisena komentona tulisikin ajaa sudo pacman -Rns paketti1 paketti2 eli listata tähän komentoon jokainen poistettava paketti erikseen. Ko. listaksen voi toki tehdä Päätteessä copy paste toimilla, mutta siinä voi aina tulla virheitä.

Voisiko jollain toisella komennolla välttyä listaamasta kutakin poistettavaa pakettia erikseen ? Jos ei ole, niin toimitaan sitten kuin edellä kuvattu, eli sudo pacman -Rns paketti1 paketti2.

Toinen komento mitä voit käyttää on

pamac remove --unneeded --orphans

Mutta sekin vie todennäköisesti niitäkin mitä ei pitänyt.

Kun noita säästettäviä paketteja on vain 4, niin helpommalla pääset kun asennat ne 4 takaisin tuon poisto-operaation jälkeen.

@Chrysostomus hei, Kiitos ohjeesta ! Kokeilen huomenna sudo pacman -Rs $(pacman -Qdtq) ja sitten uudelleen asentamista.

@Chrysostomus hei, Onnistui hyvin ! :slightly_smiling_face:

Tulen vähän myöhassä, mutta toinen mahdollisuus on merkata ko. paketit eksplisiittisesti asennettuna:

sudo pacman -D --asexplicit libao libmad guile cdrkit

Sen jälkeen voidaan poistaa turhat paketit

1 Like

Tämä on selkeästi paras ratkaisu.

@cfinnberg @Chrysostomus hei, Kiitos paljon ohjeesta !! :slightly_smiling_face: Kokeilen seuraavalla kerralla @cfinnberg:n kuvaamaa ratkaisua.

Eli: kun/jos on 1.) komennolla sudo pacman -Rs $(pacman -Qdtq) saanut listan vielä käytössä olevista paketeista, niin sen jälkeen ajetaan 2.) ensin sudo pacman -D --asexplicit paketti1 paketti2 ja 3.) sitten uudestaan sudo pacman -Rs $(pacman -Qdtq), jolloin tämä komento sudo pacman -Rs $(pacman -Qdtq) ei poistakaan ko. paketti1 ja paketti2.

Ymmärsinkö oikein ? Väännän tämän menettelytavan näin ‘rautalangasta’, koska en halua erehtyä tässä.

1 Like

Juuri näin.

@Chrysostomus @cfinnberg hei, Kiitos vahvistuksesta ! :slightly_smiling_face:

This topic was automatically closed 15 days after the last reply. New replies are no longer allowed.