Hallo,
Ik probeer te updaten via Pamac ,maar dat loopt uiteindelijk vast op volgende foutmelding : FOUT:PKGBUILD bestaat niet .Hoe moet ik dat oplossen ?
Bedankt voor het meedenken .
GRT,
Hallo,
Ik probeer te updaten via Pamac ,maar dat loopt uiteindelijk vast op volgende foutmelding : FOUT:PKGBUILD bestaat niet .Hoe moet ik dat oplossen ?
Bedankt voor het meedenken .
GRT,
Dit lijkt op een AUR-pakket dat je hebt, waarvoor het recept (PKGBUILD) niet meer bestaat.
Zonder te weten om welk pakket het gaat, kan niemand verder advies geven.
Ik spreek geen Nederlands - translate.google heeft me geholpen.
Zoals @Nachlese al zei, dit gaat duidelijk om een AUR pakket.
Eigenlijk zijn het geen echte software-pakketten die op de AUR staan, maar PKGBUILD bestanden. Dit zijn bash scripts die door makepkg worden aangesproken om de benodigde componenten binnen te halen, waarmee de gekozen software dan op jouw computer wordt gebouwd.
Soms is dat software in een voorgecompileerde binaire vorm, maar in de meeste gevallen gaat het over diverse bestanden in ruwe broncode, die dan op jouw systeem wordt gecompileerd, gelinkt, en dan wordt geïnstalleerd, en de installatie daarvan wordt dan ook toegevoegd aan je pacman database, zodat pacman — en dus ook pamac — weet dat je die software up je systeem hebt staan, zodat die dan ook wanneer nodig geupdate kan worden, of weer verwijderd kan worden.
Voor wat de AUR betreft draait alles dus om die PKGBUILD, en als die er niet meer is, dan is het doorgaans omdat de siftware ondertussen niet meer via de AUR beschikbaar wordt gemaakt — misschien omdat de uploader geen tijd meer heeft om de software up-to-date te houden, of omdat de software hopeloos verouderd is, of omdat de software een kwaadaardige aard heeft, waardoor die door de admins van de server werd verwijderd.
Het beste wat je kan doen in zo’n geval is ofwel verder doen met de versie die momenteel nog op je systeem staat — of tenminste, als die nog werkt — dan wel in het andere geval, die software gewoon van je systeem verwijderen.
Verwant aan het bovenstaande moet je ook regelmatig — i.e. na een grote update — eens kijken of je verweesde pakketten op je systeem hebt, en die verwijderen. Verweesde pakketten zijn pakketten die ooit wel benodigd waren — bijvoorbeeld omdat iets anders daar om één of andere reden van afhankelijk was — maar die nu nergens meer voor benodigd zijn, en die dus nu enkel maar schijfruimte in beslag nemen.
Om te zien welke verweesde pakketten je hebt geef je het volgende commando in… ![]()
pacman -Qdtq
Om ze te verwijderen geef je het volgende commando in… ![]()
sudo pacman -Rns $(pacman -Qdtq)
This topic was automatically closed 3 days after the last reply. New replies are no longer allowed.