Software installeren van buiten de repository

xfce

Dag allen,

Weet iemand hoe software/een package te installeren niet afkomstig van de Manjaro repository? Ik ben nieuw in Manjaro, en kan er niets over vinden in de handleidingen. En ik ben eigenlijk ook wel nieuw in Linux. Allereerst: waar komt zo’n te downloaden pakket eigenlijk terecht op je systeem? Dan: welke locatie/welke directory moet je dan kiezen voor de installatie van het pakket/het programma, want je moet blijkbaar een locatie op je systeem ervoor kiezen? Is er zoiets als een standaardlocatie op het systeem daarvoor, kennelijk niet? Waarmee moet je installeren, moet dat met pacman, via de command line dan? Sorry als ik dommig overkom, maar ik vind nergens aanknopingspunten, dat is een eerste probleem hier (ik weet echter vrij zeker niet werkelijk dom te zijn, ik ben alleen helemaal nog niet vertrouwd met dit alles). Zoals hierboven aangegeven, zal ik gaan werken met de desktop xfce. Ik ben nog niet daadwerkelijk aan het werk in Manjaro, ben dat dus wel van plan, maar Manjaro is al wel geïnstalleerd (met de xfce desktop dus), op een een andere computer dan waarop ik nu werk (ik werk nu nog met Windows; overschakelen naar Linux valt niet mee; als je alleen al weet dat enkel al een term als “directory” al lange tijd niet meer behoort tot het Windows/Microsoft/DOS-jargon, binnen Windows heet dit al heel lang “map”, of “folder” in het Engels…).

Nu zouden jullie kunnen antwoorden: zoek in de repository. Maar ten eerste verwacht ik niet dat ik het pakket daar zal gaan aantreffen (het betreft een pakket afkomstig van een backup-oplossing, genaamd VeeAm; VeeAm heeft wel installatiepakketten voor Linux, geeft ook wel instructies voor diverse Linux-distributies, maar Manjaro zie ik daar niet tussen staan), en ten tweede: het moet toch überhaupt mogelijk zijn pakketten te installeren van buiten de repository, van waar dan ook, al dan niet afkomstig van het internet?

Bedankt alvast,
JackB

Hoi Jack,

Bedoel je dit programma?

https://aur.archlinux.org/packages/veeam

Maar om te beginnen, wat jij wilt is pakketten van een willekeurige website halen om te installeren?
Dat is nu net juist wat Windows zo kwetsbaar maakt itt Linux.

Al het niet hoeft, dan niet doen.

Dag Citroen,

Blijkbaar zit het programma Veeam dan toch in een repository. Had ik niet verwacht.

Blijf ik toch nog vragen hebben: waar vind ik de Manjaro-documentatie voor als ik - of men -, desondanks, bijvoorbeeld omdat een programma nu eenmaal niet in de repository voorkomt maar toch een Linux-versie kent, in Manjaro onverhoopt toch iets moet installeren buiten de repository om?

En ik zie, in de door jou gegeven url, “aur.archlinux” staan. Is die ook bereikbaar via de package manager van Manjaro xfce? En kan zo’n pakket, van de Arch-repository, dan ook zomaar worden geïnstalleerd?

En ook mijn overige vragen dus: “Allereerst: waar komt zo’n gedownload en te installeren pakket - zo een van buiten de repository om dus - eigenlijk terecht op je systeem na de download? Dan: welke locatie/welke directory moet je dan kiezen voor de installatie van het pakket/het programma, want je moet blijkbaar een locatie op je systeem ervoor kiezen (dus gaat dat niet vanzelf bij de installatie)? Is er zoiets als een standaardlocatie op het systeem daarvoor, kennelijk niet? Waarmee moet je dan installeren, moet dat met pacman, via de command line dan?”.

Als laatste vraag: valt er ook te zoeken in repository’s buiten de package managers van de Linux-distributies om, want eigenlijk had ik daar, in mijn geval, behoefte aan (en dan zou ik dat wat er in de door jou gegeven url staat waarschijnlijk ook wel zelf hebben kunnen vinden)?

Groet,
JackB

Je kunt gebruikmaken van de Arch User Repository (AUR). Deze is eenvoudig beschikbaar via de grafische package manager die je al gebruikt. Je moet het alleen nog wel even activeren door in het menu naar preferences te gaan en dan in het tabblad AUR deze optie te activeren. Je kunt nu ook zoeken door een ontzettend grote verzameling aan packages uit de niet-standaard repository.

In Linux is de standaard directory om eigen gecompileerde of geinstalleerde programma’s te plaatsen /opt

VeeAm staat in de AUR, dus als je die activeert kun je deze applicatie eenvoudig installeren.

Dag virtugon,
Dank voor deze antwoorden; dan kom ik weer iets verder hiermee.
JackB

Virtugon was me al voor zie ik.
Ik hoop dat je nu verder kunt.

Als je Manjaro blijft gebruiken neem dan eens de wiki door.

https://wiki.manjaro.org/index.php?title=Main_Page