Software installeren van buiten de repository

xfce

Dag allen,

Weet iemand hoe software/een package te installeren niet afkomstig van de Manjaro repository? Ik ben nieuw in Manjaro, en kan er niets over vinden in de handleidingen. En ik ben eigenlijk ook wel nieuw in Linux. Allereerst: waar komt zo’n te downloaden pakket eigenlijk terecht op je systeem? Dan: welke locatie/welke directory moet je dan kiezen voor de installatie van het pakket/het programma, want je moet blijkbaar een locatie op je systeem ervoor kiezen? Is er zoiets als een standaardlocatie op het systeem daarvoor, kennelijk niet? Waarmee moet je installeren, moet dat met pacman, via de command line dan? Sorry als ik dommig overkom, maar ik vind nergens aanknopingspunten, dat is een eerste probleem hier (ik weet echter vrij zeker niet werkelijk dom te zijn, ik ben alleen helemaal nog niet vertrouwd met dit alles). Zoals hierboven aangegeven, zal ik gaan werken met de desktop xfce. Ik ben nog niet daadwerkelijk aan het werk in Manjaro, ben dat dus wel van plan, maar Manjaro is al wel geïnstalleerd (met de xfce desktop dus), op een een andere computer dan waarop ik nu werk (ik werk nu nog met Windows; overschakelen naar Linux valt niet mee; als je alleen al weet dat enkel al een term als “directory” al lange tijd niet meer behoort tot het Windows/Microsoft/DOS-jargon, binnen Windows heet dit al heel lang “map”, of “folder” in het Engels…).

Nu zouden jullie kunnen antwoorden: zoek in de repository. Maar ten eerste verwacht ik niet dat ik het pakket daar zal gaan aantreffen (het betreft een pakket afkomstig van een backup-oplossing, genaamd VeeAm; VeeAm heeft wel installatiepakketten voor Linux, geeft ook wel instructies voor diverse Linux-distributies, maar Manjaro zie ik daar niet tussen staan), en ten tweede: het moet toch überhaupt mogelijk zijn pakketten te installeren van buiten de repository, van waar dan ook, al dan niet afkomstig van het internet?

Bedankt alvast,
JackB

Hoi Jack,