Hallo,
vorige week heb ik mijn Asus VivoBook laptop omgezet naar Manjaro. Geen kennis van Linux, maar tot nu toe is alles gelukt. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om diakrieten te kunnen typen. Het gaat dan om accenten, Euroteken e.d. Mijn toetsenbord is ingesteld als Generic 104 keys en Nederlands (US). Iemand een idee hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?
Alvast bedankt.
Je bent waarschijnlijk beter af met de pc105 configuratie — ik weet niet welk toetsenbord je hebt — en een andere regionale toetsenbordindeling. Er zijn overigens meerdere US layouts in omloop, en je moet vast en zeker een indeling kiezen die ook Latijnse tekens en het Euro-teken ondersteunt.
Meer kan ik helaas niet zeggen, want ik gebruik geen laptop, en ik woon in België, waar we een pc105 AZERTY indeling hebben.
Dank voor je reactie. Ik heb een hele hoop toetsenborden geprobeerd in de instellingen, waaronder die met 105 keys, maar zonder succes. Wel heb ik een QWERTY-indeling. Voorheen, dwz onder windows kon ik met Ctrl + Alt + 5 het euroteken maken. In Writer kun je natuurlijk via Insert Special Character dit doen, maar dat vind ik minder handig. En het moet ook in andere programma’s zoals Thunderbird mail kunnen.
Mjah, ik weet niet welke desktopomgeving je gebruikt, maar in Plasma kan je een zogenaamde compose key definiëren, waarmee je dan samengestelde karakters kunt vormen — e.g. “ø”.
Als je een Alt Gr toets op je klavier hebt kan dat overigens ook, en als je die niet hebt kun je die vaak simuleren door Ctrl en Alt samen in te drukken. Zo kan je ook nog een pak karakters tikken die niet op de toetsen zelf gedrukt staan, en door er dan nog Shift aan toe te voegen krijg je er nog meer.
Op mijn Belgische toetsenbord bekom ik het Euro-teken via Alt GrE.
Natuurlijk hangt ook veel af van de toetsenbordindeling die je gebruikt, en met Amerikaanse layouts heb ik helaas geen ervaring. ![]()
Ik gebruik inderdaad Plasma (hopelijk werkt dit plaatje kopieren):
Maar juist die toetsen Alt gr en Ctrl+Alt werken dus niet.
Je kan de tekst ook gewoon naar het klembord kopiëren — daar is een knop voor in de toepassing zelf. Afbeeldingen zijn niet doorzoekbaar en je kan er niet uit kopiëren of plakken.
Dan heb je duidelijk een verkeerde indeling gekozen. Een Amerikaans toetsenbord heeft normaal geen Alt Gr, dus als jouw toetsenbord dat wel heeft is het misschien een UK-versie of een NL-versie.
Ik meen me te herinneren dat het Engel (VS) was. Die indeling heb ik nu toegepast, in combinatie met generic 104 en generic 105. Maakt allemaal geen verschil. Ook de indeling Nederlands in verschillende varianten maakt geen verschil. Of moet ik tussendoor opnieuw opstarten?
Normaal gezien is het niet nodig te herstarten, maar het kan allicht geen kwaad om dat even te proberen.
Helaas helpt dat ook niet. Ook het Asus keyboard geprobeerd met verschillende indelingen. Ik zal er mee moeten leven denk ik.
Iemand in ons team van Community Assistants is een in Nederland wonende Belg, en hij heeft ook een laptop met een US keyboard. Hij is al een tijdje niet meer online geweest, maar ik zal hem even vragen of hij misschien raad weet.
Oke, bedankt voor de moeite alvast.
probeer eens:
right-alt e Ă© Ăş Ă
right-alt u Ă«
right-alt ` è
right-alt-shift 2 €
Dag Hans, wat bedoel je met Right-Alt? ik heb aan de rechterkant van mijn toetsenbord geen Alt. Wel een Alt gr toets.
Waarschijnlijk werkt het niet met jouw Alt-gr - toets? (Anders had je het niet gevraagd?)
Mijn toetsenbord is een andere dan die van jou, het is een macintosh toetsenbord.
Het was het proberen waard.
Nee, dat werkt inderdaad niet. Toch bedankt voor het meedenken.
Mijn Belgische collega in Nederland heeft geantwoord. Hij zegt dat je de “US International with dead keys” indeling moet kiezen. En dan zal je Alt Gr naar alle waarschijnlijkheid ook wel weer werken.
Dag Aragorn, hiermee werkt de Alt gr- toets inderdaad. Alt gr+5 geeft dan € en de accenten op de e, i, u, o werken óók. Blij mee, bedankt voor de hulp.
This topic was automatically closed 3 days after the last reply. New replies are no longer allowed.