Suomenkielinen oikoluku Libreofficeen

Hei.

Tässä uusi onnellinen Manjaron käyttäjä. Siirryin Linux Mintistä, joka sekin oli tosi hyvä. Manjaron käyttäjäksi kuitenkin jään.
Helppo ja toimiva tuntuu olevan, vaikka minulla on melko vähän kokemusta Linuxista.

Yritin asentaa Libreofficeen suomenkielistä oikolukua. Tutkin nettiä ja löysin aiheesta mm. Manjaron forumilta kaksi arkistoitua suomenkielistä keskustelua. En usko, että osaan hallita AUR-paketteja, josta Voikko olisi löytynyt.

Sain Voikko-oikoluvun asennettua taistelun jälkeen Libreofficen valikosta: Työkalut → Lisäosien hallinta → Hae lisäosia verkosta.

Eli Voikko asentui Libreofficen sivuilta.
Teinkö jotain, mikä haittaa Manjaron tai Libreofficen toimintaa (päivityksiä)?

Kyllä, et asenna mitään verkkosivuilta, jos käytät rolling-realse -distroa. Normaalisti etsisin paketteja tässä järjestyksessä:

  1. Manjaro repo
  2. AUR
  3. Flatpak, Snap jne.

Vain siten voidaan taata, että paketit voidaan päivittää siististi.

Sinänsä voikon lataaminen LibreOfficen sivuilta ei haittaa päivityksiä, mutta jos sen asentaa pakettina AURista, niin se päivittyy automaattisesti järjestelmäpäivitysten mukana. Manuaalisesti asennettuna on olemassa riski, että se heittää toimimasta jonkun libreoffice-päivityksen yhteydessä, mutta mitään muuta riskiä tästä tuskin on. Sen joutaa korjata sitten jos se menee rikki.

Jos myöhemmin asennat sen pakettina, niin saat luultavasti virheen. Tämän saa korjattua poistamalla tiedostot joista se valittaa ja asentamalla paketin uudelleen.

1 Like

@anon75791628 Minä(kin) sain Manjaron uutena käyttäjänä libreoffice:n suomenkielen oikoluvun toimimaan @Chrysostomus :n neuvojen avulla ja niillä ohjella olen sitten asentanut sen jo useasti, eli:

  • Avaa ensin Manjaron ‘Lisää ja poista ohjelmistoja’ (= Pacman) - sivun oikean yläkulman ‘hampurilais’-painikkeen alla kohta ‘Asetukset’, tee määäritykset ja hyväksy myös AUR ja AUR-pakettien päivitykset

  • Lataa Manjaron ‘Lisää ja poista ohjelmistoja’ (= Pacman) pääsivulta ensin libreoffice-fresh ja libreoffice-fresh-fi (eli LO:n uusimmat versiot)

  • Lataa sitten Pacmanin kautta AUR:sta ensin voikko-fi paketti ja anna sen koostua koneellesi; jos se kysyy hyväksytkö porttauksen → hyväksy se → ja koostuminen menee loppuun

  • Käsittääkseni nykysin se (ja muutkin AUR-paketit) koostuu ja asentuu Manjaroon ilman portausta; jos ei, niin tee voikko-fi paketin porttaus komennolla

gpg --keyserver pool.sks-keyservers.net --recv-keys
AC5D65F10C8596D7E2DAE2633D309B604AE3942E `pamac build voikko-fi

  • Sitten lataa Pacmanin kautta AUR:sta nämä 3 pakettia kerralla: hfstospell-git, voikko-libreoffice, malaga ja anna niiden koostua ja koneellesi; jos vaativat porttausta, toista niille edellinen, nyt kaikki 3 pakettia yhdessä

  • Lopuksi tarkista tämä asennus avaamalla Libreoffice:n koostekansio (eli se LO:n valkoinen täppä, jonka sisällä ei ole mitään kuviota) → Työkalut → Asetukset → Kieliasetukset → jos em. asennus meni oikein, niin siellä tulisi nyt näkyä rivi ‘Voikko’, joka avaa välilehden ‘Voikko-pohjaiset kirjoituksen aputyökalut’ .

  • Jos / kun tämä on OK, niin avaa esim LO Writer → Työkalut → valitse ‘Automaatinen oikoluku’ jne …

Vaikuttaa selviltä ohjeilta.

Laitan ne talteen.
Olen varma, että tarvitsen niitä vielä.
Jos en Voikon asentamiseen Libreofficeen, niin jonkun muun paketin asentamiseen.
Olen katsellut, että mielenkiintoisia paketteja siellä on. En vain ole uskaltanut niitä asentaa, kun en ymmärrä, miten niitä pitäisi tarkastella riskien välttämiseksi.

Kiitos hyvistä ohjeista.

Hyvä kun sanot. En halua asentaa Manjaroa uusiksi. Tässä yksi syy Manjaron valintaan, ettei uutta asennusta enää tarvita.

Olen ymmärtänyt, että kun en tiedä, miten minun pitäisi tarkastella AUR-paketteja (tai muitakaan), niin Flatpak ja Snap olisivat minulle turvallisempia kuin AUR.
Selaan kyllä aina ennen asennusta tai poistoa paketin tiedot läpi, mutta en niistä juurikaan ymmärrä.

Olen käynyt tarkastelemassa, että AUR-paketeista löytyy paljon mielenkiintoisia ohjelmia. Toki niitä tekisi mieli asentaa.

Kiitos kuitenkin rohkaisusta AUR-paketteja kohtaan.

1 Like

Voikko on sinänsä ihan turvallinen AUR-paketti, sen kanssa voi olla ihan huoletta

1 Like

Jos asennat LibreOfficen flatpakkina, löytyy myös LibreOfficen voikko-liitinnäinen samasta paikasta (flatpak) ja se yllättäen toimii. Tämä on vaihtoehtoinen tapa asentaa LibreOffice.

En löydä Voikkoa Flathubista.

Flatpak-asennetun Libreofficen voikko sijaitsee paketissa org.libreoffice.LibreOffice.BundledExtension.Voikko

This topic was automatically closed 2 days after the last reply. New replies are no longer allowed.