Puntjes op letters en overige leestekens.

Goedeavond,

Ik ben een newb met Linux en Manjaro KDE. alles op mijn systeem werkt naar behoren. Echter ik heb een klein probleem met typen. Ik krijg het niet voor elkaar om puntjes of streepjes op de i, e of welke letter dan ook te krijgen met de voor mij gebruikelijke toetsenbord combinaties.
Ik ben gewend om bijv voor een umlaut de " toets in te drukken gevolgd door de letter waar ik de umlaut op wil hebben. Dit lukt echter niet. invoeren van de Alt codes werkt ook niet. indien ik dit toepas in bijv. firefox dan vlieg ik door de tabbladen heen.

Mijn vraag is. Kan ik manjaro zo instellen dat ik kan typen zoals hierboven beschreven? of is er een andere manier om de nodige leestekens op diverse letters toe te voegen. Ik heb al de nodige topics doorgespit op het forum, echter ik kom er niet uit. Vandaar mijn vraag.

Alvast bedankt,

Jos

Hey Jos,

ï, è, é zo?

Ik weet niet van buiten welke toetsenbord indeling jij hebt, maar bij mij staan de accenten rechts onderaan op een toets waar bv 3 tekens op staan. Als je dan bv op ALT-GR drukt, samen met die toets en daarna de letter waar je een accent op wil, dan zou het moeten lukken, niet?

De 2 puntjes staan bij mij bovenaan op een toets waar 3 tekens opstaan, dus dan druk je SHIFT en die toets, gevolgd door de letter waar je de puntjes op wilt.

Ben je mee?

:dizzy_face: :wink:

Hoi Lunix,

Ik heb het standaard qwerty US int. toetsenbord. Echter met ALT-GR kreeg ik uiteindelijk hele andere leestekens bij de letters.
Ik ben er verder ingedoken, en nog heb in nog meer forums gespit. Ik heb de oplossing gevonden. Het zat hem toch in de toetsenbordinstellingen. Ik had als toetsenbord instelling "Dutch" geselecteerd staan. Met als indeling "Default".
Nu ik de instelling op "English (US)" heb gezet met als indeling "English (US, Intl,. with dead keys) werkt alles weer naar behoren. ï ë ü het lukt allemaal. Ik kan nu weer vlot typen zoals ik vroeger op de typcursus het heb aangeleerd.

Maar in ieder geval hartstikke bedankt voor je hulp. Het heeft me enorm vooruit geholpen met het verder zoeken. En ook fijn dat dit in het NL gedeelte van het forum kon. Ik was even zo verdwaald met zoeken dat fatsoenlijk vertalen naar het Engels me totaal niet meer lukte.

Groeten en Dank,
Jos

2 Likes

Bijkomende tips:

1. De AltGr combinaties gaan verder dan enkel de bekende diakritische tekens uit de West-Europese talen. Je kan met AltGr ─ al dan niet in combinatie met Shift ─ heel wat andere karakters oproepen die achter de "gewone" alfabetische toetsen verborgen zitten, zoals "Ω", "æ", "", "", "", ""," þ", "¥", "®", "©', en nog veel meer dan dat. :wink:

2. Als je KDE Plasma als desktopomgeving gebruikt kan je ook een zogenaamde "Compose Key" instellen ─ ik heb hier bij mezelf de rechter Win-key voor aangewend ─ waarmee je ook samengestelde karakters kunt vormen die niet in het Nederlands voorkomen, zoals de Scandinavische "ø" en "å". :slight_smile:

3. De Alt + nummer combinaties die je gewend bent van in Microsoft Windows kun je in GNU/Linux niet gebruiken, want dat was in wezen een hack voor MS-DOS, en Windows heeft dat daar van overnomen. Je kunt echter wel Unicode-tekens ingeven met behulp van de Ctrl + Shift + U toetsencombinatie, gevolgd door (of soms samen met) een vier-, vijf- of zescijferige hexadecimale code, en dan uiteindelijk gevold door een druk op Enter. Meer hierover vind je op deze Wikipedia pagina ─ helaas enkel in het Engels, want er is (nog) geen Nederlandstalige pagina omtrent dit onderwerp.

1 Like

Jos, doe het volgende:

In KDE settings, ga naar invoer apparaten, dan toetsenbord.
Ik heb de Engelse versie maar kies wat bij mij is geselecteerd.

Bij jou staat nu het US toetsenbord geselecteerd. Klik op toevoegen en zoek het EUR toetsenbord op.
image
Wanneer je dat hebt gekozen kun je het andere toetsenbord verwijderen.
Klik vervolgens op de knop Preview (in mijn eertse plaatje) en je ziet de toetsenbord indeling. Leer de toetsen uit je hoofd of print dit plaatje en hang het naast je scherm. De speciale toetsen maken gebruik van de rechter ALT toets en een character.
Werk super.

1 Like