Manjaro versus Windows Verkenner

Dag allen,

Op het Engelstalige forum van Manjaro zie ik binnen de categorie General Discussions threads in de subcategorie Rants and Raves. Hier, op het Nederlandstalige forum, zie ik hier geen equivalent van, kan ik deze in ieder geval niet vinden. Dus dan maar op deze plek.

Ik wil hier Manjaro relateren aan het (grafische) stukje software dat binnen Microsoft Windows Windows Verkenner heet. Ik vraag mij hier gewoon af of de grafische interface van Manjaro ook zo beroerd werkt; met Manjaro heb ik vooralsnog nooit gewerkt.

Door de jaren heen is mijn irritatie ten aanzien van Windows Verkenner gewoonweg torenhoog opgelopen. Natuurlijk, Windows Verkenner heeft er in de loop van de jaren nogal wat "fancy" functies en eigenschappen bij gekregen, maar dat is niet waar het mij hier om gaat. Wel gaat het mij om de buitengemene zwakte van Microsoft Verkenner, ik meen al bestaand sinds de jaren 90. Microsoft heeft er al die jaren maar niets aan gedaan Verkenner in de basis minder zwak te maken, er kunnen nog zoveel nieuwe versies van Windows 10 gaan verschijnen, maar zolang hier niets aan wordt gedaan, helpt het natuurlijk allemaal niks. Ik zou daarom Windows Verkenner een reus op lemen voeten willen noemen.

Terug naar Manjaro... We mogen er toch zeker wel op hopen dat de grafische onderdelen van Manjaro - de GUI dus eigenlijk - minder zwak in elkaar steken dan Microsoft Verkenner - ook in de basis dus? Wat vinden jullie ervan?

Groet,
JackB

Ik heb verkenner and vergelijkbare file-managers nooit prettig gevonden omdat ik meer gewend was aan dual-panelled file-managers zoals destijds Norton Commander en alle daarvan afgeleiden. Ik vind het prettig om mijn werk logisch in folders in te delen en het tweede panel gebruik ik voor file-management. Het voorkomt type-fouten en meestal kan je van folderstructuren snel zien hoe iemand werkt.
Voor bestandsbeheer gebruik ik het liefst Total Commander van Ghisler, maar daar is nog geen Linux versie van.. Maar ik gebruik Total Commander in Wine omdat het webdav en Gdrive, ondedrive folders can synchroniseren en managen.
In Manjaro KDE/Plasma zit Dolphin als standaard en Dolphin is redelijk. Als je het met twee panels instelt is het redelijk bruikbaar. Maar ik gebruik meestal Double Commander omdat dat meer op Total Commander lijkt.

Op Linux hosts kan je meestal mc intypen en de midnight commander wordt opgestart. Redelijke editor en viewer ingebouwd. Kan ook met sudo worden opgestart om bestanden te editen, bekijken of verplaatsen.

Moeilijk uit je verhaal op te maken wat je onder "goed" verstaat.
Kan linux file-attributes instellen?
Kan door folder-structuren heen op filenaam of text zoeken?
Kan folder-structuren vergelijken op omvang, datum/tijd, naam etc. van bestanden om dubbelen op te zoeken?
Kan "branch view" of "tree view" weergeven zodat uitzonderingen makkelijk te vinden zijn??
Kan naast de attributen ook exif-info, mp3-tags of andere tag-info weergeven in kolommen?
Kan inloggen op webdav, ftp, sftp, ssh, smb etc. schijven/folders and die vergelijken met lokale folders?

Dag yotties,

Dank voor de uitgebreide reactie.

Ik ben bang dat ik niet duidelijk genoeg heb gemaakt dat het mij meer en vooraleerst ging om de haperingen in de werking, de fouten van Verkenner. (En uit je reactie begrijp ik dat Dolphin redelijk werkt, nou dat is dan mooi voor als ik dan toch maar ga besluiten over te gaan op Manjaro, waarbij het míj dan vooral gaat om de rolling releases van deze distro, lang niet overal het geval bij Linux. Sinds Windows 10 werkt Windows feitelijk ook met dat mechanisme.) Daar, bij/met Dolphin dus, gebeurt het dan vast niet dat die interface de hele tijd vastloopt, na kennelijk "moeilijke" of "zware" opdrachten deze zichzelf uitschakelt en zomaar uit het geheugen springt, vreselijk lang doet over opdrachten als het grafisch opnieuw weergeven bij, bijvoorbeeld, herschikking in de weergave na het verwijderen van één bestand uit een map met, laten wij zeggen, 20.000 bestanden, zoals je dat met plaatjes al gauw kunt hebben, heel lang doet over zoeken überhaupt (waarbij ik ook nog opmerk nooit veel positiefs te hebben ervaren na het laten indexeren van bestanden door Windows). Vergelijk dit laatste dan eens met Everything van voidtools dat ik hier doorgaans voor gebruik. Deze presteert in een vingerknip waar Verkenner er dan makkelijk 10 minuten over doet... Maar Everything is beperkter van opzet, meer gericht op het zoeken sec, hoewel ook grafisch. De voordelen van Everything lijken te maken te hebben met het door dat programma vooraf opbouwen van databases van de bestandsstructuren op de aanwezige gegevensdragers, veel verstand heb ik daar verder niet van, maar dat is iets wat Verkenner kennelijk niet doet aangaande de zoekfuncties. Je merkt dan wel dat Everything even bezig kan zijn met het opbouwen van die databases als je schijven met enorm veel gegevens hebt (al duurt dit dan ook weer geen eeuwigheid).

En dan nog allerlei haperinkjes die, in Verkenner, iedere keer ontstaan als er eenmaal iets anders "mis" is gegaan, net eraan vooraf. Dat is in mijn huidige sessie met Windows dus zo geweest, al weet ik nu al niet meer wat dat dan precies was. Zo ervaar ik momenteel het niet kunnen openen van een tweede instantie van Verkenner op, in ieder geval, een van de "normale" manieren, namelijk via het pop-up-snelmenu, na het rechts klikken op het Verkenner-icoon op de taakbalk, en het vervolgens selecteren van Verkenner in dat snelmenu. Dat "doet" dus niks meer. En zelfs het op een grondige manier sluiten van alle Verkenner-instanties, via Windows Taakbeheer, en het daarna daar weer starten van een "verse" instantie van Verkenner helpt ook niks (met de opdracht "explorer" daar), want dit euvel blijft hierna "gewoon" bestaan. Waar het mijn huidige Windows-sessie betreft, zal ik, wil ik weer een niet haperende Verkenner krijgen, toch echt óf Windows botweg moeten herstarten, óf mij als gebruiker moeten afmelden en vervolgens weer moeten aanmelden bij Windows. Er zijn mensen die het een en ander, een dergelijke gang van zaken, wel "uien" plegen te noemen... Te ondervangen viel/valt het een en ander wel door Shift-Klik op Verkenner-icoon te klikken, maar de bedoeling is dat uiteraard niet.

En dat is dan het punt: op zaken als die hierboven aangehaald, hapert, of faalt zelfs, Verkenner doorlopend, en dat is wat ik dan op basale functies noem. Ik zag dit door de jaren heen zo gebeuren, tot op heden. Je maakt mij dan ook niet (meer) wijs dat het ligt aan machineconfiguraties en/of (beperkingen of capaciteiten van) de aanwezige hardware (of aan een Windows-installatie die überhaupt hapert (al dan niet veroorzaakt door malware of kwesties met drivers) en derhalve geherinstalleerd dient te worden); ik ben er nu echt wel van overtuigd dat dit aan Verkenner zelf ligt, dat specifieke stukje software dus, helaas van zo'n centraal belang voor in ieder geval de grafische kant en functies van alle Windows-versies tot dusverre. En nogmaals, mij gaat het dan ook niet om alle functies en uitbreidingen die er in de Verkenner bovenop zijn gekomen, ook door de jaren heen.

Wat ik steeds zie opmerken, op vele plekken, is het bezwaar van de niet-dual-panel(led) weergave van Verkenner. Standaard werkt Verkenner inderdaad niet zo, maar ik begrijp niet goed dat dit door zovelen als zo'n groot probleem wordt gezien of ervaren, daar dit, met het door de gebruiker openen van twee instanties van Verkenner en door het vervolgens van de ene instantie weer laten geven aan de linker- en de andere aan de rechterkant (of aan de onder- en bovenkant) van het scherm zo gemakkelijk op te lossen valt.

In hoeverre dat wat je op het eind schrijft dan wel of niet van toepassing is op Dolphin en Verkenner, en vice versa, dat is niet wat mij feitelijk bezighield/bezighoudt op dit moment. En ongetwijfeld zijn er van die "fancy" dingen - erbovenop, bovenop de basis eigenlijk - die Verkenner wel, en Dolphin dan niet kan. (Maar Dolphin ken ik verder niet.)

Met Total Commander (en vooral Free Commander) heb ik overigens in het verleden ook wel gewerkt - prettig gewerkt ook, maar te lang geleden om mij dat allemaal nog goed voor de geest te kunnen halen, ik ben inmiddels mijn eigen jaren 50 gepasseerd. En van het bestaan van Wine ben/was ik ook al wel op de hoogte, heb ik in het verleden zelfs wat dingen mee gedaan.

Groet,
JackB

Hii Jack B.

Ik heb verkenner eigenlijk nooit gebruikt, behalve voor minieme dingetjes omdat hij vaak standaard opent.
Ik heb jouw bezwaren dus nooit meegemaakt.
Midnight Commander is vooral handig op linux-servers. Vaak kan je niet sudo doen omdat dat wordt geweigerd om een gui onder sudo te openen. Dan is midnight commander ouderwets, maar werkt wel. Op mijn chromebook is het ook handig omdat sudo daar ook vaak problemen geeft.
Op linux kan je ook krusader proberen omdat dat een goed sync tussen folders kan doen, net als total commander.
Twee windows-verkenners naast elkaar is voor mij niet hetzelfde als een dual-panel file-manager.
Hoewel ik eerst van Win naar Linux ben overgestapt (tussen 2011 en 2014) en vervolgens naar chromebooks (2019) haat ik windows niet. Ik gebruik het gewoon nauwelijks. Ik vond absoluut een verbetering dat 3 W10 laptops beter is dan 1 vista, 1 w7 en 1 w8.1.

Ik vermoedt dat jouw verkenner mogelijk meer problemen geeft op grote aantalllen bestanden in folders op servers of gedeelde folders, dan puur op grafische problemen, maar zeker weet ik dat niet,
Linux is vast een walhalla voor enthousastelingen die alle aspecten van het uiterlijk van hun fat-client willen kunnen aanpassen. Verschillende WM (window-managers i3 etc.) met daarin verschillende DE (destop environments (gnome, kde-plaasma, xfce)) wat mij betreft allemaal wat overdadig. Je krijgt dan ook effecten als Mate and Cinnamon zijn beiden afgeleid van een vorige versie van Gnome. Op Mnjaro heb ik het altijd op KDE/Plasma gehouden omdat dat simpel is. Ik installeerde daarnaast Gnome zodat ik een backup-mogelijkheid had als de configurtie van KDE vast zou lopen.
Cloudready linux (installeerbare Chromebook op win-pcs en macs) is eenvoudig. 1 WM en 1 DE.
Voor jou zou Cloudready waarschijnlijk irritant zijn omdat "files" (de file-manager) lokaal goed werkt, maar voor windows netwerken etc. vaak vastloopt. Ik gebruik gewoon linux-filemanagers vanuit de crostini container en die werken prima. :slight_smile:
Succes met je "verkenner". Als hij je zo ergert zou ik gewoon een andere file-manager gebruiken. Op bedrijfssystemen is dat vaak niet toegestaan, maar meestal lukt het toch. :slight_smile:

Forum kindly sponsored by