Kan Manjaro 17xfce niet live uitproberen

Hallo Allemaal,

Mijn naam is Han en ben hier nieuw. Ik heb Manjaro 17 sfce gedown load van de officele site hier. Met Unetbootin op een usb stick gezet.
Met F12 ingesteld in het BIOS. Druk op ener, wacht tot default is afgelopen en dan komen er een boel teksten voorbij op een zwart scherm, maar hij start niet op. Ik moet iets manueel doen…

Dus hoe krijg ik het werkend vanaf een usb. Kan eventueel nog branden op een DVD, maar liever niet.

Han

Hoi Han, welkom!

Ten eerste raad ik je aan om de meest recente versie te downloaden: 18.0.1.

Ten tweede is Unetbootin niet het juiste programma om een bootable USB te maken. Unetbootin doet namelijk rare dingen met Grub/bootpartitie in plaats van de hele iso op de usb-stick te schrijven.

Gebruik je nu al Linux? Gebruik dan bijvoorbeeld Imagewriter om de iso op een usb-stick te zetten. Meer over het maken van een bootable usb lees je op de wiki.

Hallo muvvenby,

Dank voor je hulp. Ik gebruik oa. Linux Mint19.1 . Jou suggestie zal ik eens proberen. Ik heb inm. een DVD writer kunnen opvissen. Heb Manjaro 17 er op gebrand en het werkt. Zit nu de live versie te be kijken. Alleen, kan ik ook bekabeld internet er op krijgen? Voor de rest, ziet er mooi uit. Ga zeker een dual boot doen.

Han

Okee, houd er rekening mee dat je de grub van Manjaro in een dual-boot niet door de andere installatie moet laten overschrijven. Manjaro laadt de cpu microcode in tijdens het booten. Andere distributies doen dat niet. Je zult Manjaro dus grub moeten laten beheren, anders loop je dus de kans dat de ene of de andere installatie niet meer bootbaar is.

Misschien een goed idee om dual-boot eerst in een VM uit te proberen?

Misschien een goed idee om je zelf eerst eens goed op de hoogte te brengen van wat Manjaro is en hoe het werkt voor je allerlei zaken gaat doen waar je geen verstand van hebt. Er is op het internet voldoende informatie te vinden, je hoeft het alleen maar te zoeken. Ga lezen, ga bestuderen en probeer dan zoals @muvvenby ook al schreef het eerst eens in een vm uit proberen voor je je echte installatie om zeep helpt.

Dank voor de tips. Zal ik zeker doen. Heb nog wel ergens een oude PC staan, kan mooi figureren als proefpersoon.

Han