De nieuwe manjaro 16.06 cinnamon 3.0 is geweldig gewoon

ik gebruik al een hele tijd de manjaro cinnamon desktop maar de nieuwe 16.06 die bijna klaar is wordt geweldig gewoon.
ik ben een grote fan van Cinnamon omdat die het meest gebruikersvriendelijk is voor mensen die overstappen van windows naar Linux naar mijn mening niet voor niets is Linux Mint zo gewild maar manjaro bied gewoon zoveel meer

test het eens mensen en je zult versteld staan

De Xfce versie is even makkelijk naar mijn mening, zo niet makkelijker. (Voor mensen die overstappen van Windows)

De Xfce versie heeft ook ondersteuning van het officiele Manjaro team, de Cinnamon versie wordt onderhouden door de community.

cinnamon zelf is minder stabiel als Xfce , wel een leuke desktop…is altijd afwachten of transities naar nieuwe gtk …

kde 5.7 is even makkelijk in gebruik als cinnamon en technologisch veel verder gevorderd.

kde apps hebben meestal ook veel meer features dan de gtk apps van cinnamon (bvb. k3b, krita, ktorrent, cantata,…)

de file manager (dolphin) in kde is ook geavanceerder dan die in cinnamon (nemo)

en ik vind KDEConnect super: https://www.reddit.com/r/linux/comments/4d2431/if_you_use_linux_and_android_youve_got_to_install/

Cinnamon is een hele goede desktop voor mensen die overstappen van M(assive)S(pyware) Windows. XFCE is naar mijn idee het makkelijkst aan te passen. KDE heeft erg veel functionaliteit (zowel de desktop als de applicaties). Toch heb ik wel iets met de Gnome 3 desktop (sorry :wink:). Lekker rustig. Maar die gebruik ik op andere distro’s.

Het is gewoon een keuze, en ja je moet ervan houden ook, verder is het niks mis mee :slight_smile: Gnome 3 is zelf ook niks mee, personelijk moet je altijd de theming in het ook houden bij een pdate

Ik vind ook de Xfce versie heel erg goed, maar de Cinamon is ook mooi en soms neig ik om die te nemen omdat 1 van mijn eerste linux ervaringen was met Linux Mint.

Ik vind ook de Xfce versie heel erg goed, maar de Cinamon is ook mooi en soms neig ik om die te nemen omdat 1 van mijn eerste linux ervaringen was met Linux Mint.

Ik heb zo’n beetje alle desktops wel geprobeerd door de jaren heen en ben ze het afgelopen jaar voor een groot deel weer eens doorlopen om te kijken hoe het er voor staat.

Xfce is samen met Cinnamon mijn favoriete desktop. Wegens glitches in xfce (er is gewoon iets met xfce waardoor het nooit lekker soepel loopt als het om grafische effecten gaat of het kijken van video. Het zou opgelost moeten zijn en ook al verbeterd het wel door het correct opzetten van de nvidia drivers, maar bij mij is het toch nog op een hinderlijk niveau.), de update van XFCE naar gtk3 die te lang op zich laat wachten en mijn nieuwsgierigheid naar Cinnamon 3.2 heb ik dat weer eens uitgeprobeerd.

Ik ben echt zo blij dat ik dat gedaan heb. Het is stabiel, vloeiend, lichtgewicht genoeg voor mij en nu het panel ook verticaal geplaatst kan worden helemaal perfect voor mij. Ik kan er geen nadelen meer voor bedenken, behalve misschien een gebrek een goede community extensies, maar die heb ik persoonlijk toch niet echt nodig. Het nieuwe lockscreen met de muziekspeler functie is ook erg handig en heb ik nog niet ergens anders gezien.

KDE is mooi, maar nog steeds te instabiel, naar mijn mening. Het het een aantal dagen geprobeerd, maar het was gewoon niet betrouwbaar.

Over Gnome Shell zal ik maar niet teveel zeggen. Vreselijk gedrocht vind ik dat. Onwerkbaar, tenzij je tonnen extensies installeert. Missende functionaliteit die dan weer “gepatcht” moet worden met extensies. Bah.

Heb cinnamon 3.2 niet met de nieuwe Xapps in de repo heb je een hele eigenwijze cinnamon gebeuren… misschien ooit eens proberen jammer dat er veel python2 insteekt :slight_smile: Zelf gebruik ik nu Lxqt :slight_smile:

Ja, ik vind het x-apps initiatief wel een goed gebeuren. fijne forks van vertrouwde apps. Gtk3, maar in
een vertrouwd jasje. Vind het idee van een pakket apps voor meerdere “traditionele” desktops ook een goede insteek.