Backup maken naar Stack cloud service

Hallo iedereen,
Ik gebruik de cloud opslag van Stack Trans IP en deze provider raad mij aan om Freefilesync te gebruiken om backups te maken zodat ik niet alles manueel naar stack moet zetten.
Ik heb Freefilesync al geinstalleerd en getest naar een externe harde schijf en ging prima.
Ik weet en zie nergens niet hoe ik mijn Stack account moet bereiken,vermoedelijk heeft het iets met ssh te maken.Bij wijze van lering en vermaak heb ik het ook eens geprobeerd naar een ander pc die verbonden is op hetzelfde internet en in dezelfde ruimte staat.Dat werkte ook niet.
Wie wil mij hiermee helpen .
Ik gebruik manjaro 18 kde
Mijn leeftijd 71 jaar dus graag wat uitgebreid.

Heel veel dank voor de hulp .
Groeten,
Désiré

eerlijk gezegd heb er geen idee :stuck_out_tongue:

Maar, je kan kijken in terminal -> systemctl status sshd

of die is geactiveerd, als je openssh niet hebt geinstallleerd moet je die wel installeren,

vervolgens

sudo systemctl enable sshd
sudo systemctl start sshd

Dan zou via Freefilesync de juist account / ip moet worden gesteld. ik weet niet hoever je bent momenteel ? althans de systemctl commando’s hierboven maakt de ssh poorten open denk. voor je computer kan je even kijken of dat lukt?

Hey Desire, ik zie dat je KDE gebruikt.
Heb je al eens gekeken of het via Dolphin werkt via netwerk map toevoegen -> Webmap (webdav)

Geen idee of je standaard daarvoor nog extra pakketten moet installeren, zoals bv Davfs2

edit: Ter aanvulling van @ringosleeps antwoord, om te verbinden via ssh naar een andere pc in je netwerk, moet je dus de sshd.service van de pc naar waar je toe wil verbinden gestart hebben en daarna via terminal:

ssh username@ipadres-remote-pc

bv:
ssh filip@192.168.1.101

Hoi @desire,

Het gemakkelijkst is denk ik om de nextcloud-client te installeren met Pamac. Hiermee maak je gemakkelijk een verbinding met de Stack omgeving van Transip. Zo doe ik het ook. Praktisch gezien is het een applicatie die eenvoudig een webdav-verbinding opzet.

Als je de applicatie opstart, dan kun je aangeven welke folder op je eigen PC gekoppeld moet worden. En je kunt de gegevens van je Stack account invoeren. Als de verbinding is geslaagd, verwijst de gekozen folder op jouw PC direct naar de Stack omgeving. Alles wat je daar dan in zet, wordt direct op Stack geplaatst.

Ik weet niet of je van plan bent om ook persoonlijke gegevens op te gaan slaan, maar dan zou je kunnen kiezen om duplicity als back-up programma te gaan gebruiken en een versleutelde back-up te laten maken. Duplicity maakt slimme back-ups door stapsgewijs alleen op te slaan wat daadwerkelijk is gewijzigd. Dat neemt dus minder ruimte in beslag.

Succes!